Zarządzanie kosztami: Kiedy warto stosować target costing
Aby osiągnąć pożądany poziom rentowności produktu przy rynkowej cenie, warto strategiczne decyzje dotyczące przyszłych kosztów podjąć zanim rozpocznie się jego produkcja. Narzędziem zarządzania kosztami, które może w tym pomóc, jest rachunek kosztów docelowych - target costing. »
Aport do jednej spółki udziałów drugiej spółki nie podlega pod PCC
Wymiana udziałów pomiędzy spółką kapitałową oraz udziałowcami, tj. podwyższenie kapitału zakładowego spółki w drodze wniesienia wkładu niepieniężnego w formie udziałów w spółce kapitałowej, w wyniku której uzyska ona wszystkie prawa głosów w drugiej spółce kapitałowej, pozostaje neutralna na gruncie PCC. »
Korekta przychodów i kosztów oraz ryczałtu – 4 odstępstwa od zasady generalnej
Od 1 stycznia 2016 r. obowiązują nowe przepisy w zakresie alokacji korekty przychodów i kosztów z działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych, jak również w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Operacje gospodarcze należy alokować w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub w przypadku braku faktury – inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. »
Rozliczanie rabatów i upustów. W 2016 roku prostsze procedury podatkowe
Od 1 stycznia 2016 r. uproszczone zostały zasady rozliczania faktur korygujących w odniesieniu do przychodów i kosztów w miesiącu, w którym udzielony został upust bądź rabat. Obecnie przedsiębiorstwa są uprawnione do obniżenia podstawy opodatkowania dla potrzeb VAT za okres rozliczeniowy, w którym rabat został faktycznie wypłacony. »
W 2016 roku nowe warunki dokumentowania rabatów i upustów
Nawet jeśli nota rabatowa zostanie wystawiona w innym okresie rozliczeniowym niż wynikająca z niej wypłata, spółka ma prawo obniżyć podstawę opodatkowania dla VAT. Może również obniżyć sam podatek należny za okres, w którym nastąpiła wypłata rabatu jako zdarzenie uprawniające do korekty VAT. Warunkiem jest poprawne wystawienie dokumentu potwierdzającego dokonanie operacji. »
Planowanie i kontrola kosztów delegacji
Delegacje odbywane przez pracowników w skali jednostkowej wydają się mało istotnym kosztem. Jeśli jednak dokonamy podsumowania całkowitych kosztów delegacji, może okazać się, że stanowią one grupę kosztów mającą ważny wpływ na wynik finansowy. Z tego powodu firmy coraz dokładniej starają się kontrolować i planować tego rodzaju koszty. W artykule zaprezentowano założenia, które pozwolą opracować proces zarządzania kosztami delegacji. »
Rachunek kosztów działań jako narzędzie oceny efektywności gospodarki finansowej firmy w różnych obszarach jej aktywności
Oprócz tradycyjnego rachunku kosztów firma może wprowadzić system rachunku kosztów ABC, co z pewnością przyniesie korzyści przedsiębiorstwu. System ten stanowi w każdej firmie ważne źródło sprawozdawczości. Nie jest jedynie systemem kalkulacji kosztów, ale sposobem analizy dokonywanych przez firmę operacji, ujawniającym przewidywane i istniejące koszty działania. Umożliwia poznanie kosztu i rentowności poszczególnych produktów, usług, klientów oraz jednostek operacyjnych firmy. Nie jest jednak pozbawiony wad. »
Kiedy wyprzedaż jest opłacalna
Koniec lata sprzyja wyprzedażom. Decyzje o wyprzedaży są podejmowane na różnych szczeblach zarządzania, w zależności od charakteru firmy oraz jej miejsca w łańcuchu dystrybucji. Decydują o tym zarówno koszty poniesione na wyprodukowanie czy nabycie towaru, a także potencjalne przychody, które firma może dzięki wyprzedaży osiągnąć oraz koszty utraconych możliwości. Opłacalność wyprzedaży trzeba więc bezbłędnie skalkulować. »
Zarządzanie kosztami OPEX
Coraz więcej firm poszukując poprawy wyników, aktywnie zarządza OPEX. Kompetencje w zakresie kontroli i zarządzania są przekazywane do działu kontrolingu, który współpracując z działami bezpośrednio generującymi te koszty, bliżej przygląda się zasadności ich ponoszenia i możliwości ograniczania, jeśli nie wpłynie to na zdolność do generowania przychodów. Na pewno wprowadzenie takich zmian z początku nie będzie łatwe. Ludzie przyzwyczajeni do ponoszenia pewnych wydatków mogą niechętnie współpracować. Jednak po pewnym czasie sami zauważą, że pewne koszty były generowane na skutek złych nawyków lub po prostu braku wiedzy, że można coś zrobić taniej. W naszym artykule przeanalizujemy przykład działu handlowego. Na jego podstawie zaprezentujemy, jak rejestrować te koszty, jak je kontrolować i jakie narzędzia wykorzystywać do ich lepszego monitoringu. »
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »