GUS o inflacji. Ceny znów poszły w górę

GUS o inflacji. Ceny znów poszły w górę

GUS o inflacji. Ceny znów poszły w górę

We wrześniu inflacja wyniosła 2,2 proc. w ujęciu rocznym, a w porównaniu z sierpniem tego roku ceny wzrosły o 0,4 proc. - poinformował Główny Urząd Statystyczny, a tym samym potwierdził wcześniejsze dane przekazane w tzw. szybkim szacunku.

Zgodnie z komunikatem GUS:

  • "Ceny towarów i usług konsumpcyjnych we wrześniu 2017 r. w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosły o 0,4 proc. (w tym towarów – o 0,6 proc., przy spadku cen usług – o 0,2 proc.). W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen. Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie wyższe ceny żywności (o 0,5 proc.), odzieży i obuwia (o 2,1 proc.), w zakresie transportu (o 1,0 proc.) oraz mieszkania (o 0,3 proc.)".

Niższe ceny były natomiast w zakresie rekreacji i kultury (o 1,1 proc.).

  • "Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych we wrześniu br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 2,2 proc. (w tym usługi wzrosły – o 2,7 proc., a towary – o 2,0 proc.) i znajdował się w granicach odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5 proc. +/- 1 p. proc.). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały wyższe ceny żywności (o 5,3 proc.) oraz opłat w zakresie mieszkania (o 1,8 proc.)".
    Niższe były za to ceny odzieży i obuwia (o 4,6 proc.).

 Licząc w ujęciu miesięcznym, ceny żywności wzrosły we wrześniu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem o 0,5 proc.

  • "Najbardziej podrożało masło (o 6,9 proc.), warzywa (o 2,4 proc.) i ryż (o 1,0 proc.). Więcej niż w poprzednim miesiącu należało zapłacić za artykuły w grupie „mleko, sery i jaja” (przeciętnie o 0,7 proc., w tym jogurty, śmietanę, napoje i desery mleczne – o 0,9 proc., sery i twarogi oraz mleko – po 0,7 proc., a także jaja – o 0,6 proc.)". GUS podał, że we wrześniu br. konsumenci płacili więcej za makarony i produkty makaronowe (o 0,5 proc.) oraz mięso (przeciętnie o 0,3 proc.). Nieznacznie podrożało pieczywo i mąka (po 0,1 proc.). Mniej niż w sierpniu br. płacono za cukier (o 2,9 proc.), czekoladę (o 1,4 proc.) oraz owoce (o 1,0 proc.). Spadek cen dotyczył tłuszczów roślinnych (o 0,3 (proc.) oraz ryb i owoców morza (o 0,2 proc.).
  • "We wrześniu br. napoje bezalkoholowe potaniały przeciętnie o 0,1 proc. Mniej niż w poprzednim miesiącu płacono za soki owocowe i warzywne (o 0,6 proc.), kakao i czekoladę w proszku (o 0,3 proc.) oraz herbatę (o 0,1 proc.). Wzrosły natomiast ceny wód mineralnych lub źródlanych (o 0,5 proc.) oraz kawy (o 0,1 proc.). W porównaniu z poprzednim miesiącem zanotowano wzrost cen napojów alkoholowych o 0,5 proc. oraz wyrobów tytoniowych o 0,2 proc."
  • "Ceny nośników energii były wyższe niż w sierpniu br. (przeciętnie o 0,7 proc., w tym opału – o 2,5 proc., energii cieplnej oraz gazu – po 0,3 proc., przy utrzymujących się na poziomie obserwowanym w poprzednim miesiącu cenach energii elektrycznej)".
  • "Ceny w zakresie transportu były wyższe niż w sierpniu br. o 1 proc., głównie w wyniku wzrostu cen paliw do prywatnych środków transportu (przeciętnie o 3,5 proc., w tym gazu ciekłego – o 11 proc., benzyny – o 3,2 proc., a oleju napędowego – o 1,8 proc.). Mniej niż w poprzednim miesiącu konsumenci płacili za usługi transportowe (o 7,2 proc.) oraz samochody osobowe (o 0,8 proc.)".
  • "W związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego, opłaty dotyczące edukacji wzrosły o 0,9 proc."

    Ponadto ceny w restauracjach i hotelach podniesiono we wrześniu br. o 0,3 proc. Spośród innych towarów i usług, więcej niż w poprzednim miesiącu płacono za opiekę społeczną (o 0,8 proc.), artykuły do higieny osobistej i kosmetyki (o 0,4 proc.), a także usługi fryzjerskie, kosmetyczne i pielęgnacyjne (o 0,3 proc.). Ceny dotyczące ubezpieczeń utrzymały się przeciętnie na poziomie notowanym przed miesiącem. W porównaniu z sierpniem br. potaniały natomiast usługi finansowe świadczone przez banki i inne instytucje (o 1,7 proc.).
    Źródło: GUS

E-Doradca Analiza Finansowa