Oczekiwania inflacyjne konsumentów w maju 2016 r.

Oczekiwania inflacyjne konsumentów w maju 2016 r.

Dane NBP: Konsumenci ankietowani przez GUS w I połowie maja przewidują, że w kolejnych 12 miesiącach ceny wzrosną w niewielkim stopniu.

Narodowy Bank Polski opublikował 31 maja br. miesięczne dane na temat oczekiwań inflacyjnych konsumentów.

Wskaźnik oczekiwań, czyli różnica między odsetkiem respondentów oczekujących, że ceny będą rosły szybciej niż obecnie, a sumą odsetków respondentów oczekujących, że ceny będą rosły wolniej niż obecnie, pozostaną bez zmian lub będą spadały, wyniósł -39 pkt proc. (wobec -35 pkt proc. miesiąc wcześniej).

Wyniki kwantyfikacji danych uzyskanych z sondażu przeprowadzonego przez GUS w I połowie maja wskazują, że przewidywany przez respondentów średni wskaźnik inflacji konsumenckiej w kolejnych 12 miesiącach nadal jest bliski zera (0,19 proc. wobec 0,20 proc. miesiąc wcześniej). W procedurze kwantyfikacyjnej oczekiwań, tłumaczącej subiektywne odczucia ankietowanych na język oficjalnych statystyk inflacji, zakłada się, że postrzegana przez respondentów zmiana cen w ostatnich 12 miesiącach jest równa wskaźnikowi inflacji CPI dostępnemu w okresie badania ankietowego.

W maju wartość ta była ujemna i wynosiła -0,9 proc. W takim przypadku interpretacja wyników ankiety jest utrudniona, ponieważ – zgodnie z konstrukcją pytania ankietowego – respondenci oczekujący wzrostu cen określają, czy będzie on szybszy, podobny czy słabszy niż wzrost cen obserwowany obecnie. Dlatego też w maju w procedurze kwantyfikacyjnej, w miejsce ujemnej stopy inflacji dostępnej w momencie przeprowadzania ankiety, w charakterze miary postrzeganej inflacji bieżącej wykorzystano ostatnią dodatnią wartość inflacji bieżącej CPI (tj. 0,3 proc.).

Techniczny charakter powyższego założenia sprawia, że obecnie szacunek zobiektywizowanej miary oczekiwań inflacyjnych odznacza się większą niepewnością, a wyniki kwantyfikacji należy traktować jako przybliżone.

Narodowy Bank Polski regularnie bada oczekiwania inflacyjne nie tylko konsumentów, ale także przedsiębiorstw, analityków finansowych i zawodowych prognostów. Są one jednym z punktów odniesienia przy podejmowaniu decyzji z zakresu polityki pieniężnej.

Zródło: NBP

Słowa kluczowe:
inflacjaNBP

E-Doradca Analiza Finansowa