Rozwój elektromobilności wpływie na wiele sektorów gospodarki w Polsce i na świecie

Rozwój elektromobilności wpływie na wiele sektorów gospodarki w Polsce i na świecie

Do 2023 roku sprzedaż samochodów elektrycznych się podwoi. Wraz z rozwojem technologicznym ich cena będzie stopniowo spadać. Obecnie próg rentowności jest osiągany dopiero po przejechaniu 50 tys. km rocznie.

 

 

 

 

Z raportu „Którym pasem zamierzamy jechać" EY i ING Banku Śląskiego wynika, że jeszcze przed 2023 rokiem podwoi się liczba sprzedawanych samochodów elektrycznych (EV). Jest wiele powodów takiego przyspieszenia - rozwój technologii produkcji baterii, a co za tym idzie spadek cen EV, a także rosnące wymogi środowiskowe związane z emisją gazów cieplarnianych. Eksperci EY i ING szacują, że w 2023 roku około 6% sprzedawanych aut to będą EV.

Cena (baterii) największą barierą

Największą przeszkodą jest cena samochodów elektrycznych, w tym cena baterii, która odpowiada nawet za połowę całego kosztu auta. Eksperci EY i ING uważają, że nowe technologie produkcji baterii Li-ion z jednej strony spowodują spadek ceny, z drugiej odpowiedzą na oczekiwania użytkowników – czyli pozwolą na swobodne przejechanie 600 km.

Infrastruktura jest drugą najpoważniejszą barierą. Użytkownicy EV oczekują większej liczby miejsc do ładowania, zwłaszcza szybkiego. Z badania przeprowadzonego przez ING w Holandii wynika, że prawie 75% kierowców oczekuje, że ładowanie baterii będzie trwać max 15 minut.

Silne oddziaływanie na gospodarkę

Rosnąca produkcja EV zmieni łańcuch dostaw, co będzie miało wpływ na producentów podzespołów. Firmy wytwarzające lub transportujące elementy systemu przeniesienia napędu muszą się liczyć ze spadkiem przychodów. Prostsza produkcja samochodów elektrycznych będzie także oznaczać spadek zatrudnienia w sektorze oraz zmiany funkcjonowania sieci dealerskich (ze względu na łatwiejszy serwis aut).

- Rozwój sektora EV i wynikająca z tego spadająca liczba samochodów spalinowych wymusi na sektorze paliwowym przestawienie produkcji, np. w stronę sztucznych tworzyw. Bez wątpienia powstanie rozbudowanej infrastruktury ładowania, zwłaszcza w miastach, będzie wyzwaniem dla sieci elektroenergetycznej i całego sektora energetycznego – komentuje Kazimierz Rajczyk z ING Banku Śląskiego.

- Różnice w opodatkowaniu paliw i energii elektrycznej spowodują, że rozwój EV wpłynie także na budżety państw. Efekt może być wzmocniony w przypadku, gdy rządy zdecydują się na ulgi podatkowe, mające wzmocnić rozwój EV. W dłuższej perspektywie można oczekiwać zmian w opodatkowaniu, np. energii elektrycznej - mówi Jarosław Wajer, Partner w Dziale Doradztwa Biznesowego EY.

Więcej na ten temat w Raporcie na stronie

http://www.ey.com/pl/pl/newsroom/news-releases/news-ey-20180508-elektromobilnosc-zmieni-wiele-sektorow-gospodarki-w-polsce-i-na-swiecie

Źródło: EY

E-Doradca Analiza Finansowa