Sektor motoryzacyjny ma duże znaczenie dla polskiej gospodarki

Sektor motoryzacyjny ma duże znaczenie dla polskiej gospodarki

Zgodnie z danymi rankinu TOP 500 CEE Polska ma największą reprezentację firm motoryzacyjnych w regionie Europy środkowo-Wschodniej.



Jak wynika z rankingu Coface sektor motoryzacyjny stał się siłą napędową gospodarek regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Jak na tym tle wygląda pozycja Polski?

Polska ma największy udział przedsiębiorstw w łącznym rankingu CEE Top 500 oraz największą reprezentację firm motoryzacyjnych w regionie. Polska stała się regionalnym liderem w produkcji części, komponentów i akcesoriów samochodowych, jak również największym producentem samochodów dostawczych w regionie.
Niestety nasz kraj stracił pozycję lidera w produkcji pojazdów, którym był jeszcze w 2008 roku. Sprawne przyciąganie inwestycji zagranicznych oraz zachęty podatkowe sprawiły, że Czechy i Słowacja prześcignęły Polskę i w zeszłym roku wyprodukowano w tych krajach odpowiednio o 43 proc. i 81 proc. więcej pojazdów niż w 2008 r., podczas gdy w Polsce produkcja spadła o 28 proc. w tym samym czasie. Dynamicznie wzrasta także produkcja pojazdów na Węgrzech.

Sektor motoryzacyjny w Polsce w dużym stopniu zależny jest od popytu zagranicznego, zwłaszcza z Europy Zachodniej. Znajduje to odzwierciedlenie w danych statystycznych, które potwierdzają, że większość produkcji kierowana jest na eksport.

Firmy motoryzacyjne z regionu korzystają z dobrej koniunktury. Branża motoryzacyjna stała się największym sektorem w regionie pod względem wygenerowanych obrotów, jak również liczby przedsiębiorstw w ramach zestawienia 500 największych firm w Europie Środkowo-Wschodniej. Obroty 102 przedsiębiorstw z sektora motoryzacyjno-transportowego, jakie znalazły się w rankingu zwiększyły się o 8,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim (do 128 mld euro), a ich zyski wzrosły o prawie 6 proc.
Europa Środkowo-Wschodnia stała się atrakcyjnym miejscem dla inwestycji światowych producentów samochodów. W zeszłym roku wyprodukowano tu prawie 4 mln pojazdów. To 22 proc. całkowitej produkcji UE. W 2016 roku co piąty samochód wyprodukowany w Unii Europejskiej pochodził z fabryki zlokalizowanej w Europie Wschodniej. Region przyciągnął wiele inwestycji zagranicznych. Silnymi markami w regionie, które dzięki zagranicznym inwestycjom utrzymały się na rynkach światowych są Skoda i Dacia.

Źródło: Rzeczpospolita

E-Doradca Analiza Finansowa