GPW na mapie najbardziej aktywnych rynków w Europie w zakresie ofert pierwotnych

GPW na mapie najbardziej aktywnych rynków w Europie w zakresie ofert pierwotnych

GPW na mapie najbardziej aktywnych rynków w Europie w zakresie ofert pierwotnych

Jak wynika z raportu IPO Watch Warszawa wróciła do grona najbardziej aktywnych rynków w Europie w zakresie ofert pierwotnych.

 

Najnowszy raport IPO omawia firma PwC. Jak podaje na giełdzie w Warszawie w minionym kwartale odnotowano 6 ofert o łącznej wartości 542 mln euro, co stanowi znaczne ożywienie na rynku IPO. Trzy debiuty odbyły się na rynku głównym GPW oraz trzy na rynku NewConnect.

Natomiast na rynku europejskim w drugim kwartale 2017 roku wartość ofert pierwotnych wyniosła 15,6 mld euro – to wzrost o 43% w porównaniu do analogicznego okresu 2016 r. (10,9 mld euro).

Jak informuje PwC w drugim kwartale 2017 roku w Polsce miało miejsce sześć debiutów giełdowych – po trzy debiuty na rynku głównym i rynku alternatywnym NewConnect. Łączna wartość IPO na rynku głównym wyniosła ponad 2,2 mld zł – za większość tej kwoty odpowiadał debiut sieci supermarketów Dino Polska o wartości 1,6 mld zł. Drugą ofertą pod względem wartości było IPO Griffin Premium RE (508 mln zł). Ostatniego dnia minionego kwartału debiutował producent i dystrybutor telefonów komórkowych Maxcom, wartość IPO wyniosła 47,5 mln zł. Łączna wartość pozyskanych środków na NewConnect w drugim kwartale wyniosła 9,4 mln zł, z czego większość dotyczyła debiutu spółki Nestmedic (8,4 mln zł).

„Rok 2017 będzie prawdopodobnie okresem największej aktywności w zakresie IPO od kilku lat – jeśli nie w kategorii liczby debiutów, to już z pewnością w ujęciu wartościowym. Przeprowadzone w II kwartale oferty Dino Polska oraz Griffin Premium RE, a także spodziewana w lipcu oferta Play Communications przyczynią się do umocnienia pozycji warszawskiej giełdy wśród europejskich parkietów oraz dowodzą, że inwestorzy na GPW oczekują dobrze przygotowanych i atrakcyjnych ofert. Duże i zakończone sukcesem IPO mogą być również magnesem dla kolejnych emitentów, którzy w poprzednich okresach odkładali plany debiutów licząc na lepszą koniunkturę. Sukces oferty Play Communications będzie z pewnością dobrym sygnałem spodziewanego ożywienia w zakresie IPO w kolejnych kwartałach" – mówi Bartosz Margol, wicedyrektor w zespole ds. rynków kapitałowych PwC.

Źródło PwC

E-Doradca Analiza Finansowa