Bezpieczne finansowanie obrotu przedsiębiorstwa
Każde przedsiębiorstwo ma za cel rozwój, który możliwy jest często jedynie przy zapewnieniu odpowiedniego finansowania. Jak to robić skutecznie w dobie nasilonej konkurencji między przedsiębiorstwami o dostęp do kapitału? Znamienne, że obecnie często firmy znacznie opóźniają spłatę kredytu kupieckiego, część w ogóle go nie spłaca. Jednak istnieje możliwość np. ubezpieczenia kredytu kupieckiego, istnieje możliwość faktoringu. W tym haśle podpowiemy Ci, czym charakteryzuje się ubezpieczenie kredytu kupieckiego oraz faktoring, jak owe rozwiązania mogą usprawnić zarządzanie obrotem i płynnością finansową w Twojej firmie oraz jakie koszty one generują. Jak polskie przedsiębiorstwa z sektora MSP finansują swoją działalność? Jak oszacować koszt związany z posługiwaniem się faktoringiem i porównać go z kosztem kredytu obrotowego albo udzielonego odbiorcom rabatu? Jakie mity związane są z posługiwaniem się faktoringiem i dlaczego należy je obalić? Co to jest ubezpieczenie kredytu kupieckiego i jakie korzyści mogą wynikać dla Twojego przedsiębiorstwa z tego typu asekuracji? »
Benchmarking jako narzędzie wspierające BSC
Zrównoważona karta wyników (ang. Balanced Scorecard, BSC) jest narzędziem, które wykorzystane w odpowiedni sposób, ma szanse doprowadzić do sytuacji, w której Twoje przedsiębiorstwo będzie działać zgodnie z jedną z ważniejszych zasad controllingu, tj. „robić rzeczy właściwe we właściwy sposób”. W trakcie projektowania zrównoważonej karty wyników powinieneś ustalić cele, które mają być osiągnięte we wskazanym czasie, a następnie wyznaczyć mierniki pozwalające obserwować stopień realizacji zaplanowanych zadań. Przy ustalaniu wartości mierników musisz zachować szczególną ostrożność. Ich wielkości docelowe powinny być możliwe do osiągnięcia, ale też na tyle ambitne, aby realizacja stwarzała przewagę nad konkurencją. W celu sprostania temu wyzwaniu warto skorzystać z benchmarkingu. Dopiero bazując na wynikach konkurentów, można oceniać, czy np. przychody ze sprzedaży 5 mln zł i rentowność aktywów na poziomie 20% są naprawdę wysokie, a wskaźnik bieżącej płynności 1,5 jest niski. Przeczytaj tekst i dowiedz się między innymi: Czym charakteryzuje się zrównoważona karta wyników? Jakie korzyści odniesiesz ze stosowania BSC? Jak wyznaczyć cele przedsiębiorstwa i wdrożyć BSC? Jak zastosować benchmarking w wyznaczaniu wartości wskaźników? Jak zastosować benchmarking do wskaźników finansowych? »
Kredyty – rodzaje oraz zabezpieczenia
Każda firma ma do czynienia z bankami w różnych sytuacjach – gdy potrzebuje finansowania zewnętrznego, gdy uczestniczy w procesach fuzji bądź przejęć, gdy prowadzi handel międzynarodowy. Czy wiesz, kiedy opłaca się sięgać po taki rodzaj finansowania? Na co zwracać uwagę przy korzystaniu z ofert banków? Dowiesz się tego z artykułu o kredytach. Zobacz również: Co należy wziąć pod uwagę przy wykorzystywaniu finansowania zewnętrznego? Co wpływa na koszt kredytu? Jakiego zakresu informacji może żądać bank przed podjęciem decyzji o kredytowaniu przedsiębiorstwa? Jakie są najczęściej stosowane zabezpieczenia kredytów? »
Umiejętności interpersonalne w pracy analityka i kontrolera finansowego – rola i znaczenie
Praca analityka i kontrolera finansowego wielu osobom kojarzy się z wypełnianiem tabel i „pracą z liczbami”. Analiza i opracowywanie danych liczbowych stanowi oczywiście istotną część pracy w tym zawodzie. Niemniej jednak równie ważne są umiejętności interpersonalne. Analityk i kontroler finansowy zbiera informacje o procesach zachodzących w firmie, planowanych i realizowanych przez poszczególne piony działaniach, co wymaga umiejętności porozumiewania się z osobami odpowiedzialnymi za pracę poszczególnych działów. Z drugiej strony analityk/kontroler finansowy musi wyniki swojej pracy przedstawiać zarządowi czy podmiotom zewnętrznym, takim jak banki czy potencjalni inwestorzy. W tym artykule przeczytasz, jakie umiejętności interpersonalne są ważne w pracy analityka i kontrolera finansowego oraz w których aspektach są one szczególnie istotne. Dowiesz się między innymi: Jakie są kluczowe umiejętności interpersonalne w pracy analityka/kontrolera finansowego? Jakie umiejętności interpersonalne są pomocne w trakcie zbierania danych? Jak zdobywać umiejętności interpersonalne? »
Amortyzacja majątku trwałego – case study
Amortyzacja majątku trwałego w przedsiębiorstwie stanowi specyficzne źródło finansowania. Jest to tzw. finansowanie wewnętrzne. Wpierw przedsiębiorstwo nabywa za posiadane środki finansowe składniki majątku trwałego, które nie są wliczane w koszty prowadzonej działalności operacyjnej. Dopiero w trakcie jego eksploatacji następuje stopniowe zarachowywanie kwoty nabycia środka trwałego w koszty operacyjne. Przeczytaj to studium przypadku i zapoznaj się z analizą czterech rodzajów amortyzacji. Dowiedz się: Jakie są zasady amortyzacji aktywów trwałych i jej wpływ na przepływy pieniężne? Czym charakteryzuje się metoda amortyzacji równomiernej (liniowej)? Jak wygląda metoda amortyzacji przyspieszonej? Jak zastosować amortyzację uwzględniającą nakłady i efekty? Rachunek racjonalizacji doboru zasady amortyzacji – co się opłaca? »
Polityka kredytowa - wdrożenie i realizacja
Z poprzedniego numeru „Analizy i kontroli finansowej w praktyce” dowiedziałeś się, w jaki sposób ocenić zdolność kredytową odbiorcy. W tym artykule uzyskasz informacje związane z wdrażaniem i realizacją polityki kredytowej. Koniecznie przeczytaj m.in.: Jaką strategię kredytową wybrać? Jak powinien przebiegać proces przyznawania limitu kredytowego? Jak wyznaczać termin płatności? Specjalizacja czy dodatkowe obowiązki handlowców – co wybrać? Jak wykorzystać praktyczne narzędzia polityki kredytowej? »
Controlling produkcji
W procesie planowania operacyjnego rozwijasz strategię Twojej firmy w plany taktyczne i operatywne. Dzięki temu ogólny plan strategiczny stworzony na okres co najmniej 3-5 lat przybiera formę bardziej zrozumiałą dla jednostek wykonawczych - działu produkcji, zakładów produkcyjnych, działu marketingu i zakupów. Jeśli chcesz zwiększyć liczbę zamówień, redukować zapasy, szybciej reagować na zapotrzebowanie klientów - czytaj to! Dlaczego warto tworzyć plany operacyjne? Kto odpowiada za planowanie? Jak ocenić sprawność systemu? Jak zbilansować harmonogram? Jak tworzyć szczegółowe plany zapotrzebowania na zasoby produkcyjne i materiały? Jak harmonogramować produkcję przy pomocy heijunki? »
Ocena wdrożenia systemu controllingu przy użyciu opcji realnych
Istnieją różne sposoby oceny efektywności inwestycji: możesz tego dokonać przy wykorzystaniu metod prostych, zdyskontowanych i zmodyfikowanych zdyskontowanych. Ich zastosowanie powinno stanowić dla Ciebie pierwszy krok analizy inwestycyjnej. Pamiętaj jednak, że możesz dodatkowo zastosować w tym przypadku nowoczesne metody opcji realnych. Z tekstu poświęconego tej tematyce będziesz mógł się dowiedzieć między innymi: Dlaczego warto zastosować metodę opcji realnych przy ocenie efektowności wdrożenia controllingu w firmie? Na czym polega analiza jakościowa i ilościowa w metodzie opcji? Jakim decyzjom przy wdrażaniu systemu controllingu towarzyszy największy poziom niepewności? Jak w praktyce przebiega ocena efektywności przy użyciu opcji realnych? »
Analiza efektywności wdrożenia systemu controllingu
Podjęcie decyzji dotyczącej wdrożenia systemu controllingu wymaga od Ciebie przeanalizowania wielu czynników wpływających na powodzenie takiego przedsięwzięcia. Obok chęci polepszenia zarządzania firmą na pewno głównym kryterium oceny stanie się efektywność takiej inwestycji. Ponieważ wiąże się ona ze stosunkowo dużymi nakładami finansowymi, musisz dobrze rozważyć wszystkie koszty i korzyści związane z tą decyzją. W prezentowanym haśle poznasz różne sposoby oceny efektywności takiego przedsięwzięcia. Nasi eksperci podpowiedzą: Jakie oszacować wstępnie koszty i korzyści systemu controllingu? Jak w praktyce porównać szacowane koszty i zyski z wdrożenia systemu? Jakimi 4 metodami możesz posłużyć się do oceny efektywności wdrożenia i wykorzystania systemu controllingu? Jak zaklasyfikować koszty eksploatacji systemu controllingu? »
Analiza strategii błękitnego oceanu
Co musisz zrobić, aby Twoja firma mogła pokonać coraz silniejszą konkurencję? Jakie powinieneś podjąć działania, aby klienci wybierali produkty i usługi Twojej firmy, a nie innych firm? Jak osiągnąć sukces rynkowy i zwiększyć zyski? - pytania te zadajesz sobie zapewne nie raz. Odpowiedzią na nie jest strategia blue ocean. Wdrażając ją w swojej firmie, nie musisz walczyć z konkurencją ani dążyć do jej pokonania, ale stworzyć nową przestrzeń rynkową - nową wartość dla Twojej firmy i nabywców. Konkurencja przestanie być dla Ciebie istotna. Czym są tzw. błękitne i czerwone oceany? Na czym polega działalność w czerwonych i błękitnych oceanach? Jakie 5 kroków należy wykonać w analizie rynku w koncepcji blue ocean? Na czym polega znaczenie innowacji wartości w strategii błękitnego oceanu? W jaki sposób wykorzystać wiedzę pracowników celem poznania klientów? Jak zbudować strategię firmy zgodną z koncepcją blue ocean? »
- « pierwsza
- «
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- »
- ostatnia »